2008-12-15

Julgodis



Jag jobbar friskt på julstämningen, julmust, glögg, julmusik, tomtar och julgran. Så naturligtvis var jag tvungen att göra lite julgodis också. Efter min pepparkakskatastrof så fick det bli något enkelt och supergott, rocky road. Ett godis som fick maximal uppmärksamhet förra året i och med Leilas jul i tv4. Så har du inte provat det tidigare gör det nu för det är lika gott som det är enkelt att göra. Jag har reducerat mängderna lite i receptet så det blir en mindre sats, och jag har tagit lite extra pistage nötter eftersom jag gillar dem mest. Sedan provade jag även att göra Baileys kyssar, ett tips jag hittade hos Mungbönorna. Det lät så enkelt och gott att jag bara var tvungen att prova, tyvärr blev jag lite besviken. Bailleys är godare som den är flytande, fast flera av mina kompisar tyckte de var goda. Men eftersom jag inte gillade dem själv så blev det ingen glasyr på.

Rocky Road

200 g Mörk choklad
50 g salta jordnötter
40 g Pistage nötter
90 g Dumlekola
40 g Marshmallows

Klipp eller skär kolan och marshmallows i mindre bitar. Smält chokladen över ett vattenbad. Blanda ner alla ingredienser i den smälta chokladen och sprid ut på ett bakplåtspapper. Låt svalna i kylen, skär upp kakan i mindre delar då den stelnat.

Baileyskyssar (hämtat från the-mungbeans.blogspot.com)

200 g mörk choklad
75 g smör
0.5 dl Baileys

Glasyr
150 g florsocker
25 g vatten
2 droppar pepparmintolja

Smält choklad och smör och rör ihop med Baileys. Fyll i formar (jag använde ischoklad formar och det gick fint) Låt stelna i kylen.
Om du vill göra glasyr så; Rör ihop florsocker, vatten och pepparmintolja och spritsa på chokladen.

Inga kommentarer: