2011-05-29

Dumle Prinsesstårta



Min dator är äntligen hel igen, yey! Meeen den är fortfarande oanvändbar eftersom den inte har några program och bara starter versionen, så nästan som om den är paj fortfarande. Men det finns ljus i tunneln.

Hoppas ni är på tävlingshumör, för inom kort kommer det två tävlingar här på bloggen. Jag har sån tur att jag får anordna en tävling med ett toppen pris från Husqvarna, och dessutom Jakten på Ahlgrens strutar tävlingen från Hemglass. Så håll ögonen öppna. Dessutom vill jag tipsa om Designa ditt kök tävlingen hos Husqvarna.

Är du trött på vanlig Prinsesstårta? eller vill du bara ha lite variation? Då kan den här Dumle Prinsesstårtan vara ett bra val. Men en liten varning, den är sjukt god men var beredd på en socker chock.

Dumle Prinsesstårta

Tårtbottnar (använd köpta eller så finns ett bra recept här)
5 dl grädde
1 stor påse Dumle (220g)
1 marsipan lock (använd ett färdigt eller färga och kavla själv)
ca 3 dl hallon
florsocker

Börja med Dumle ganachen. Hacka Dumle kolan i mindre bitar, värm grädden i en kastrull och smält ner kolan i grädden under omrörning. Kyl Dumle grädden i kylen tills den är riktigt kall. Dela din tårtbotten så du får ett eller två lager, vilket du tycker passar bäst, jag före drar att dela i tre så att jag får två lager. Mosa hallonen, sätt till lite socker om du vill, täck botten med de mosade hallonen. När grädden är helt kall, om den inte är kall går det inte att vispa, så vänta gärna lite extra om du är osäker. Vispa Dumle grädden till ett krämigt fluff. Täck lager nummer två och ovansidan av tårtan med Dumle ganach. Lägg på marsipan locket och pudra med lite florsocker. Klart! Om du vill göra dekorativa hål i marsipanlocket som på bilden, ta ett litet kakmått och stansa ut hålen innan du lägger på marsipanen. Lägg de utstansade bitarna ovan på som prydnad.

Inga kommentarer: