2007-05-20

Grattis till mig!













Så har jag blivit ett år äldre... igen. Det firar jag som vanligt med tårta. I år blev det en klassisk gräddtårta med jordgubbar och en smörgåstårta, men mer om den vid ett senare tillfälle.
Årets tårta innehåller jordgubbar och banan och är gjord med vanlig tårtbotten, om du är modig kan du prova mitt recept, det blev... sådär. Jag brukar göra tårtbottnen och fylla den dagen innan, så får den stå i kylen och dra över natten då blir den saftigare. Sen garnerar jag samma dag som den ska ätas.

Tårtbotten;
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
3/4 dl potatis mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner resten av ingredienserna. Häll smeten i en smort och bröad form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 40 min. Låt kakan kallna och dela den i tre eller om du är vågad fyra delar.

Fyllning och garnering;
8 dl vispgrädde
3 bananer
3 dl mosade jordgubbar
socker
Frukt eller godis till garnering. Jag använde jordgubbar, mörkchoklad och mini-marshmallows

Vispa grädden med lite socker. Mosa bananerna och blanda med lite av grädden. Blanda de mosade jordgubbarna med lite av den vispade grädden, sockra lite om det behövs. Täck botten med banan-moset lägg på mitten delen av tårtan och täck den med jordgubbs-moset, lägg på locket. Bred ut eller spritsa resten av den vispade grädden på tårtan. Garnera. Jag doppade jordgubbar och mini-marshmallows i mörkchoklad och använde till garnering.