2007-02-03

Passionsfruktssås



Jag läser aldrig kokböcker, jag tittar i princip bara på bilderna och ser det gott ut så kanske jag provar det. Min kompis Anne hon läser däremot massor med kokböcker från pärm till pärm. Hon gillar Nigella Lawson's böcker välldans mycket så jag lånade en av hennes favoriter och tänkte att jag kan väll testa att läsa den jag me. Ännu så länge har jag inte läst den från början, utan det har blivit lite mer bläddrande och läsande lite här och där *skäms*. Men i slutet av boken fanns en Passionfruit Curd som såg härlig ut, så den fick bli inspirations källa till den här "Man tar vad man har passionsfrukts sås" vilken smakar toppen till glass.

4 st Passionsfrukter
50g socker
40g smör
1 stort ägg
4 msk vispgrädde
1/2 tsk vaniljextrakt

Gröp ur köttet ur passionsfrukten och kör det nån sekund i mixern så att det blir lättare att hälla av saften. Vispa ägg, socker och passionsfrukt saften. Smält smöret på låg värme. Rör ner ägg smeten, grädden och vaniljextraktet och låt puttra tills såsen tjocknar, ta av från värmen och blanda i fruktkött med kärnor och allt. Låt svalna.

Inga kommentarer: