2012-03-16

After Eight pannacotta


Det var helt underbart med semester, och vi gillade verkligen Tokyo. Allt nytt å se och upptäcka och all god mat. Men tyvärr är underbart kort och nu är vi hemma igen. Det är iof alltid skönt att komma hem till sin egen säng men den här gången följde tyvärr även en förkylning med mig hem *suck* Hela veckan har jag snörvlat, nyst och haft konstant syrebrist för att det vart tätt i näsan. Men nu börjar det kännas lite bättre med snörvlandet, men i stället har jag fått sjukt ont i bihålorna. Fy vad jag avskyr förkylningar!

Panacotta är en av min favorit desserter, det är farligt gott och sjukt enkelt att göra. Den här pannacottan smaksatt med after eight gjorde jag till en mellodifestival kväll. Även om bilden inte är så fin så var den var toppen god. Men nästa gång jag gör den kommer jag ta mindre gelatin för jag tyckte den var lite för stel, jag vill ha den fast men ändå mjuk och krämig. Jag använde två gelantin blad och det var definitivt för mycket, kanske är det så att mintkrämen hjälper till att göra den fastare, så jag skulle säga att 1 och 1/2 blad eller till och med 1 blad räcker fint.

After eight pannacotta
(4 portioner)

3 dl grädde
1 - 1 1/2 gelatinblad
15 st After Eight
en Mango


Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Skala och skär eller mosa mangon lägg frukten i botten på dina serverings glas. Koka upp grädden, ta bort pannan från plattan och lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning. Det kan ta lite tid att få all choklad att smälta men rör, rör och om det behövs värm lite försiktigt. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem försiktigt på låg värme. Blanda ner gelatinet i panacottan och rör ordentligt. Häll över mangon i serveringsglasen, ställ in i kylen och låt stelna ett par timmar, innan servering. 

Inga kommentarer: