2012-05-17

Stockholms chili



För ett par år sedan (eller så är det mer än ett par... tiden går så fort) så vann jag, Anne och Dagmar Taste lines tävling årets hemmakock med vår Stockholms chili. Den här chilin är perfekt för dig som älskar kött, den är riktigt saftig och har tre olika chili sorter men inga bönor och inget onödigt extra för att dryga ut. I min mening är det den ultimata chilin. Men efter hemmakock tävlingen så lagade vi den här rätten hur många gånger som helst. Vilket gjorde att jag blev ganska less på den å har därför inte gjort den på länge. Men efter att sambon påtalade att han ansåg att det serverades alldeles för lite chili i huset så har jag faktiskt gjort den en gång, all in som originalet. 
Sedan ett tag tillbaka har jag en Crock pot så det har gjort att jag funderat lite på om det skulle funka att köra chili i den eller om det skulle bli katastrof med vätskemängd och kolsyra i pottan, men så i dag vågade jag mig på ett försök. Å det blev riktigt bra, inget exploderade och gästerna pappsen och sambo blev mätta och glada. Men jag måste säga att köttet krympte ihop väldigt mycket mer än vad det brukar göra på spisen så trots att jag började med 1,5 kg kött så kändes det som det blev lite lite.. och jag tyckte nog att kryddorna "försvann" lite så jag kryddade på lite extra i slutet.

Stockholms Chili - i Crock Pot

1kg kött (tex högrev)
500g köttfärs (fläsk eller blandfärs)
matolja
2 gula lökar
salt och peppar
4 vitlöksklyftor
2 färska chili 
5 dl Coca-cola (ingen light och ingen Pepsi här!)
3 (+) msk anchochili
3 (+) msk chipotlechili (pulver eller paste)
3 (+) msk spiskummin

Bryn köttfärsen i lite matolja. Skär köttet i små kuber och lägg det i botten på din crock pot. Ta hälften av kryddorna och strö ovan på köttet tillsammans med salt och peppar. Skär löken i halvmånar, fin hacka chili och vit lök och lägg det ovan på köttet. Häll över den brynta köttfärsen och strö över resten av kryddorna. Häll på ca 3 dl av colan. Sätt crock poten på hög och låt den puttra i ca 7 timmar. Jag rörde om min chili ett par gånger under tiden, men det hade säkert gått lika bra ändå. Efter ca 7 timmar så tog jag av locket på "pottan" rörde om ordentligt, satte till resten av colan, smakade av och kryddade på lite. Sedan lät jag den puttra vidare ca 15 minuter så att endel av vätskan försvann.

Servera med nacho chips (eller gå all in och gör egna dinkel chips), riven ost, koriander och hackad röd lök. Ugnstorkade tomater och creme fraiche är också gott till.

Inga kommentarer: