2012-08-20

Baconmuffins


Snart är det höst, yey! Ja jag vet att augusti inte är slut ännu men det har varit lite tveksamt väder på morgnarna när jag gått till jobbet å i går kväll var det värsta ovädersstormen. Så då känns det okej att börja planera för hösten. På min lista står köpa ny jacka, börja gå till gymmet och bjuda in till afternoon tea. Jag har inte kommit längre än till ide stadiet för nån av delarna, men till mitt afternoon tea ska jag nog göra någon slags matmuffins i alla fall. Kanske någon variant av de här som jag gjorde till en babyshower för en kompis, de blev riktigt goda. Inspirationen till dem fick jag från Bake my day, men som alltid så har jag fifflat med ingredienserna.

Baconmuffins

1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl dinkelmjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 stort ägg
1/2 tsk flingsalt
1 1/2 dl gräddfil
1/2 dl olivolja
1 paket bacon
1 dl riven ost
1 stor mogen avokado
2 msk creme fraiche
cayenne peppar, citron

Stek baconet knaprigt och låt svalna på ett hushållspapper. Vispa ihop ägget och gräddfilen, rör ner oljan. Tillsätt mjölet, bakpulvret och saltet och rör om så att du får en jämn smet. Smula ner baconet och osten i smeten och rör om. Fyll små muffinsformar till ca 2/3 och grädda ca 12-15 minuter på 200 grader. Topping, mosa avokadon med creme fraichen, smaksätt med citron och cayennepeppar.  Låt muffinsen svalna helt innan du spritsar på toppingen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Lena

Jag heter Olof och jobbar för Chark-SM, en tävling där Sveriges bästa charkprodukter utses.

Vi undrar om du skulle vilja delta som domare på bedömningarna som sker i Göteborg 3-4 oktober.

Skulle det vara intressant så får du gärna höra av dig på olof.mattson(at)perspective.se så berättar jag mer.

Vänliga Hälsningar Olof Mattson