2006-12-14

Brownie missöde.


Kladdigt, geggigt missöde med ok chokladsmak.

Nu har det gått så pass länge sedan detta missöde hände, så nu när jag inte är sur längre kan jag berätta om en riktig brownie katastrof. När min kompis Frida hade fest hemma så bjöd hon på helt underbara brownies som hennes arbetskamrat hade bakat. De var fantastiskt goda så jag frågade efter receptet för att testa själv. Så nån vecka senare när jag var sjukt sugen på nått gott så tog jag tillfället i akt att testa. Jag rörde i hop smeten som smakade mums, och sen var det dax för misstag nummer ett. Eftersom sambon inte gillar nötter så tänkte jag att det blir säkert gott att byta ut nötterna mot små marshmallows i stället. Så i med dom i smeten och i med smeten i formen. Tyvärr så ville inte marshmallowsen vara nere i smeten utan flöt upp så jag fick hålla på ett tag och peta ner dem igen i smeten. Vilket var totalt slöseri med energi för efter fem minuter i ugnen hade de flutit upp och smällt till små pölar uppe på kakan *suck* Det blev inte så fint.


Note to self, marshmallows flyter upp till ytan, även i kaksmet.

Men jag gav inte upp ännu utan tänkte, ja men jag täcker väll över det lilla missödet med glasyren. Det var misstag nummer två. Jag skulle nog ha gett upp istället. Men istället kokade jag upp grädden och hällde i i chokladen som smälte snällt. Problemet kom då gucket som jag vid det här laget redan hällt på kakan inte vill stelna. Utan fortsatte att vara en lös sås, som efter en stund till viss del sögs upp av kakan. Inte alls fint och väldigt kladdigt. Men sambon var ändå positiv och insisterade på att vi skulle smaka, och med tanke på alla problem så var det inget större fel på smaken. Men det var inte direkt det jag hade tänkt mig, inte alls som brownie, eller jo kanske som brownie med smälta marshmallows, som drunknat i ett glasyr hav, mycket kladdigt men med ok chokladsmak.


Glasyrhavet som aldrig stelnade.

Inga kommentarer: