2007-07-06

Köttbullar med italiensk touch.



Jag gillar inte köttbullar något vidare, eller egentligen så gillar jag det inte alls. Ja, jag vet väldigt osvenskt av mig men jag tycker helt enkelt att köttfärssås är ett mycket bättre sätt att använda sin köttfärs på. Eftersom jag inte gillar köttbullar så har jag aldrig brytt mig om att göra det, men nu råkar det vara så att maken tycker att köttbullar är toppen. Så därför gjorde jag för ett tag sedan ett försök på en italiensk inspirerad variant, det blev helt ganska gott, men jag är ännu inte övertygad om köttbullarnas förträfflighet.

Tyvärr inte några direkta mått men jag använde;
400 g nötfärs
1 ägg
några nypor mannagryn
två klyftor pressad vitlök
ordentligt med riven parmesan ost
salt och peppar
Blanda samman alltihop till en kladdig "deg" rulla små bullar. Stek tills de får fin yta runt om. Jag gjorde en sås direkt i stekpannan men om du inte vill blanda det så koka såsen i en separat panna. Häll på en burk passerade tomater, en pressad vitlöks klyfta, rejält med oregano. Smaka av med svart peppar och salt. Servera med färsk pasta.


Maken rullade runda och fina små bullar eller hur?

Inga kommentarer: