2007-07-17

Frusen vitchoklad cheesecake



Det var ett tag sedan jag gjorde den här cheesecaken och eftersom den inte alls blev som jag hade tänkt mig så tänkte jag först inte blogga om den. Men just i dag då jag är grymt godissugen känns det lite annorlunda, och just nu hade jag gjort vad som helst för en bit av den. Den tårta jag hade tänkt göra var en vitchoklad cheesecake från ett nummer av Allt om mat, men eftersom jag läste väldigt slarvigt så blev det helt fel och enda chansen att den kakan inte skulle simma ur formen var att frysa den. Men som en frusen tårta var den helt okej, smakade mums. Så här kommer i alla fall beskrivningen hur jag gjorde, och vill du veta hur jag egentligen skulle ha gjort får du söka i årets påsknummer av Allt om mat.

Frusen vitchoklad cheesecake

Botten:
65 g smör (rums temperatur)
10 st digestivekex
lite rivet citron skal

Fyllning:
350 g vit choklad (var av ungefär hälften vit choklad lemon)
3 dl vispgrädde
250 g mascarponeost

Kör ingredienserna till botten i en matberedare tills det är en smulig blandning. Tryck ut i en form med löstagbar kant. Lägg gärna ett bakplåtspapper i botten så blir det lättare att ta loss kakan när den är klar. Låt botten stå kallt en stund. Koka upp grädden och smält chokladen i den varma grädden under omrörning. Lägg mascarponeosten i en bunke. Häll över choklad blandningen på osten och blanda noga. Häll ut fyllningen på bottnen och ställ in i frysen tills den frusit helt. Pudra över lite florsocker eller riv lite vit choklad över kakan innan servering.

Inga kommentarer: