2007-09-23

Ac's goda kyckling


Fy på mig det var mer än en vecka sedan jag lyckades posta något. Men det har bara varit för mycket annat så det har inte blivit någon mat lagning alls! Jupp det är sant, i måndags glömde jag till och med att äta middag, så jag fick hälla i mig lite yoggi innan jag kunde sova. Tyvärr ser väll inte den kommande veckan nått vidare bättre ut *suck*
Det här pastagratäng receptet har jag fått av en arbetskamrat, det är underbart enkelt och lika underbart gott. Gratängen går utmärkt att frysa och är lika god uppvärmd i lunchlådan som nygjord på fredag kvällen med ett glas gott vitt vin till.

AC's goda kyckling

1 grillad kyckling rensad och skuren i småbitar
4 hg färsk pasta, tagliatelle (gärna i två olika färger)
1 - 2 röda paprikor grovt strimlade
500 g riven grevé ost
2 msk fransk senap
1 1/2 dl vitt vin
5 dl matlagnings yogurt
2 - 4 tsk italiensk sallads krydda
svartpeppar

Koka pastan enligt förpackningen. Täck botten av en stor ungsform med den kokta pastan. Sprid ut kycklingen och paprikan ovan på pastan. Blanda i hop senap, vin, yogurt och kryddor. Rör sist ner ca hälften av osten i såsen. Häll såsen över gratängen och sprid ut resten av osten ovan på. Gratinera på 200 grader i ca 20min. Servera gärna gratängen med sallad och ett glas vitt vin.

Inga kommentarer: