2007-09-27

Olja.


Jag köpte för ett tag sedan två ganska trevliga oljor att experimentera med i stället för olivolja som jag alltid använder annars. Inte för att det är nått fel på olivolja, men mest för att få lite kul omväxling. Den första flaskan är en Avokado olja, den ska tåla högre temperaturer än vad olivolja gör och ska därför vara bättre till stekning. Men jag vet inte, jag tycker att maten fick en liten bismak av något, lite svårt att säga vad och om det är oljans fel, men jag tror inte att min goda olivolja behöver oroa sig för någon konkurrens. Däremot så är avokado oljan toppen att använda på sallad och i dressing, super fräscht och väldigt gott. Den andra är olivolja smaksatt med Chipotle Chili Peppar, perfekt för den som gillar stark mat. Jag har använt den till grillmarinad och det funkar den alldeles utmärkt till, ett annat tips är att pensla den på halloumi och grilla eller steka, Mums!