2008-09-21

Mellanstadiegodis



I går var det dax för inflyttningsfest, lite sent kan tyckas jag har ju ändå bott här i ett par månader nu. Men det har varit sommar och folk har varit borta, och dessutom så har det fram till nu varit alldeles för varmt i lägenheten för att klämma in en massa folk. Nu blev det ändå en ganska varm fest, mycket folk på liten yta, men det var roligt och de sista gästerna gav inte upp förrän strax efter 5 snåret.
Till detta speciella tillfälle behövs det särskilda fest snacks, så jag gjorde förmodligen det bästa godiset jag vet från förr i världen. Receptet kommer från pappas kusin Britta som bjöd på dem nån gång för en massa massa år sedan. Jag har säkert gjort det här godisarna hundratals gånger under min mellan och högstadie tid. Men nån gång på mitten av 90-talet (kanske) så gjorde Kelloggs om Special K flingorna från små till stora bitar och eftersom de är basen i de här godiset så har jag inte gjort dem sen dess. Men nu så här massa år senare, när hoppet om att de små flingorna ska komma tillbaka är ute, så kändes det som om det var dax att ge de större en chans. Det var aningens svårare att blanda i de stora flingorna och det gick inte att ha i så mycket som förr och sleven var väldigt nära att gå av för att det blev så trögt att röra. Men smaken kan jag inte klaga på den är nästan som jag minns den.
En varningens ord, dessa godisar är farligt goda och det är lätt att bli beroende. Så nu har jag varnat er, så nu kan ni prova eller låta bli.

Mellanstadiegodis (Brittas Kokoscrisp).

Lägg 100 gram smör, 1/2 dl sirap, 1 1/2dl socker och 3 msk kakao i en kastrull. Koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt puttra någon minut tills massan tjocknar något. Ta kastrullen av plattan och rör ganska snabbt medan massan fortfarande är var ner 1 dl kokosflingor och 3-4dl Kelloggs Special K flingor. Krossa gärna flingorna lite innan, sätt till flingorna lite i taget tills att det blir lagom med gegga för att helt täcka flingorna och så att det går att forma små toppar av smeten. Klicka ut toppar på en plåt eller i formar, storlek efter behag. Låt svalna, njut!

2 kommentarer:

Anne sa...

Det receptet bokmärker jag INTE, de var alldeles för goda :)

Mikael W sa...

Men det är ju Special-K i dom, så det är ju nyttigt godis! Perfekt! ;)