2009-01-02

Ett löfte eller en lista....

Jag brukar inte ge nyårs löften, det är helt enkelt ingen vits att jag gör det för jag har aldrig lyckats hålla ett enda ett. Så jag vill inte riktigt kalla det här ett nyårs löfte för då är det lixom på förhand dömt att misslyckas. Med inspiration av årets kanske bästa blogg nyhet, 365 saker att göra där första inlägget tipsade om att starta olika typer av bloggar tex en i list form, så får det bli en lista på saker att göra under året. Det får bli fem saker jag vill baka / laga som jag aldrig gjort tidigare. Listan är väldigt färgad av vad jag varit sugen på nu i några dagar efter all julmat, så det kan tyckas vara lite många asien inriktade val. Men det är mitt första försök på en årlig mat to do lista så ha lite tålamod, det kanske kan bli bättre nästa år.

1. Pho Ga, vietnamesisk nudelsoppa med kyckling (Har jag längtat efter sedan jag kom hem från New York, en underbar soppa som skulle kunna bli en perfekt comfort food)

2. Rulltårta (Enkelt kan tyckas men jag har en inneboende rädsla för att den ska spricka när jag rullar och bara bli en stor hög så jag har aldrig testat, drömmer om en med banan grädde och marsipan inuti)

3. Tårta täckt med sugarpaste (har så många gånger tänkt göra det men det har aldrig blivit av, har till och med köpt sugar paste, som bergis är för gammal nu så jag får köpa ny)

4. Sushi (har nära studerat en kollega in action så jag vet nästan hur jag ska göra, roligt och lite pyssligt, men att göra riset skrämmer mig lite så det har inte blivit av, men nästa modiga dag kanske)

5. Palak paneer, indisk rätt med spenat och ost (Mmm... så sugen. En rätt som nog inte är så jättesvår att göra egentligen, men desto svårare att få perfekt, det kan bli knepigt att hitta rätt/bra ost bara)

1 kommentar:

Anna sa...

Jag tycker också att det är läskigt med rulltårtor. Flera gånger har dom spruckit. Det är inte så lätt som man tror att rulla ihop en rulltårta. Den fastnar lätt i bakplåtspappret med.
Dumma rulltårtor!