2009-12-18

Älggryta med päron



Nu har jag gjort det igen. Varit en dålig bloggare alltså. Det är en evighet sedan jag lade upp en vettig post här, förlåt. Jag har en massa bra anledningar, några lite roliga och några ledsamma, men jag tänker inte tråka ut er med dem. Jag tänker inte heller lova att jag blir bättre på att uppdatera här heller, det kommer bara ge mig dåligt samvete när jag inte gör det. I stället så vill jag önska er en mysig början på julen. Jag har tagit mig norrut, och här är det kallt och massor med snö. Perfekt för en varm gryta när man fryser och behöver ladda upp inför julbordet.

Älggryta
med päron

500g älgkött
1 gul lök
1 1/2 pressad vitlöksklyfta
1/2 buljong tärning
1 1/2dl svartvinbärssaft
2 dl vatten
2 morötter
150g förvällda kantareller (färska eller torkade går också bra)
2 tsk rosmarin
2 dl matlagnings grädde
2 st päron
1 msk soya
2 msk smör
salt
majsstärkelse

Skär köttet i mindre bitar, hacka löken. Smält smöret i en stekgryta. Bryn köttet så det får färg runt om, fräs löken och vitlöken. Häll över svartvinbärsaften och vattnet. Smula ner buljong tärningen och låt puttra i ca 15 minuter. Skiva morötterna tunt och lägg i grytan tillsammans med kantarellerna (om du använder färska kantareller så fräs dem i lite smör först) soya och rosmarin. Låt puttra i ytterligare 20 minuter. Skala och skär päronen i lite grövre bitar. Häll på Grädden och lägg i päronen. Låt grytan puttra tills den tjocknat något, om det behövs så red den med lite majsstärkelse. Servera med potatis klyftor eller ris och lite vinbärsgelé.

Inga kommentarer: