2011-03-24

Flygande Jakob



På det glada 80-talet när det var väldigt poppis med "exotisk" mat och det mesta hade ananas eller bananer i sig så gjorde Flygande Jakob entré på matbordet hemma hos oss, en omedelbar favorit hos mig i alla fall. Jag brukar ta lika delar tomatpuré och chilisås, men om du föredrar mildare eller starkare så justera mer eller mindre av de två. Den ursprungliga Flygande Jakob (Allt om Mat 1976) hade bacon i sig, men hemma hos oss så var det aldrig nån bacon i. Å även om jag älskar bacon har jag faktiskt aldrig lagt till det när jag lagat den, inte för att det händer så ofta nu för tiden, men nästa gång kanske är det dags för Jakob med bacon?

Flygande Jacob

1 liten burk ananasringar
1 grillad kyckling
3 små bananer
250g torrostade jordnötter
3 dl grädde
1 1/2 msk curry
1/2 dl tomat puré
1/2 dl chilisås

Rensa kycklingen och skär köttet i små bitar. Skiva bananer och skär ananasen i mindre bitar. Blanda kyckling ananas och banan i en ungsform, strö jordnötterna ovanpå. Blanda grädde, tomat puree, chili sås och curry till en sås och häll över formen. Grädda i ugn på 225 grader i ca 20 minuter. Servera med ris.

1 kommentar:

Victoria sa...

åh, vad gott! :D