2011-03-08

Semlor



Såå skönt med sol, i morse när jag gick till bussen kvittrade fåglarna och solen sken. Nästan så det känns som vår, fast det vågar jag nästan inte säga högt,då hör väll vintern mig och drar till med ett snökaos igen.
I dag är det i alla fall fettisdagen och dessutom internationella kvinnodagen. Tyvärr ingen semla på jobbet men väl blommor i lunch rummet till alla tjejer. Det är nämligen en rysk tradition att killarna ger alla kvinnor blommor på internationella kvinnodagen, fin tradition eller hur? Att jag inte fick nån semla ska strax åtgärdas för i helgen så lyckades äntligen baka mina små semlor. Ursprungs receptet kommer från Arla men jag gjorde några mindre modifikationer. De blev jättegoda och lagom stora, tre tuggor ungefär.

Små Semlor

80g smör
2 1/2 dl mjölk
1/2 paket jäst
125g lätt kesella
1 1/2 tsk kardemumma
3/4 dl socker
ca 8 dl vetemjöl
1 ägg

Fyllning: mandelmassa, vispgrädde och florsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret sätt till mjölken och värm tills det är fingervarmt. Häll i på jästen och rör så att jästen löses upp. Sätt till kesella, socker, kardemumma och hälften av mjölet, blanda ordentligt. Arbeta degen och sätt till mjöl lite i taget tills du får en smidig deg som släpper bunkens kanter. Täck degen med en handduk och låt jäsa i 30 minuter. När degen jäst klart, ta ut den på mjölat bord och knåda den lite. Dela degen och rulla små släta bullar, som golfbollar i storlek, ca 30 stycken. Lägg på bakplåtspapper på plåt och täck med handduk. Låt jäsa i 20 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Vispa upp ägget. Pensla bullarna med ägget och grädda i mitten av ugnen i ca 7 minuter. Låt bullarna svalna.
Skär ett litet lock på bullen och gröp ur en del av inkråmet. Vispa grädden. Blanda mandelmassa med lite av grädden, och rör till en smidig kräm. Fyll semlan med mandelmassan, lägg en klick grädde i och locket på. Pudra florsocker ovan på och servera.

Inga kommentarer: