2011-04-07

Kokoslax med saffransås



Snart är det dags för mig att åka på konferens igen, väskan är packad och postertuben ligger i hallen. Det är lite blandad känsla att åka, jag reser helt ensam, fast resan går till Washington en stad jag verkligen gillar och hey US shopping är min favorit shopping. Men ensam känns konstigt.

Den här udda men grymt goda laxen gjorde vi för ett bra tag sedan. Receptet försvann i flyttkaoset och bilden hamnade i en mapp bland många andra matbilder som aldrig kommer komma upp på bloggen. Men tidigare i veckan så hittade lappen med receptet. Yey! Så nu tänkte jag det är bäst att skriva ner det innan det försvinner igen, för den här laxen vill jag äta igen.

Kokoslax med saffranssås

4 st portions bitar lax (ca 500g)
1 st ägg
1 1/2 dl kokosflingor
3/4 dl hackad persilja
2 dl creme fraiche
1/2 gram saffran
1 dl vatten
2 msk koncentrerad fond
smör
cayennepeppar

Blanda kokos och persilja på en tallrik. Vispa upp ägget. Doppa laxen i ägget, krydda laxen med cayennepeppar och vänd den sedan i kokosen. Stek laxen i lite smör, stek på låg värme ett par minuter på varje sida tills den blir brun och fin. Blanda creme fraiche, saffran, vatten, fond och resten av kokosen. Häll blandningen runt om fisken i stekpannan och låt det puttra några minuter. Servera med ris och grönsaker.

1 kommentar:

@Receptomaten sa...

Kokos istället för brödbös, tack för tipset, helt i linje med lchf :) Dock återstår ett problem, det är kokos.. Hur lär man sig gilla kokos?