2006-08-24

Experimentpaj med vinbär och krusbär.



Den här pajen var ett litet test som blev ganska bra i slutet. Jag använde både krusbär och rödavinbär vilket passade bra ihop, fast krusbären kunde ha varit lite surare. Jag gillar surt, men jag får väll vänta till nästa år och ta dem innan de blivit för mogna. Paj degen var ett litet expriment som utgick i från Torkels paj deg, som inte har några fasta mått utan är lite olika från gång till gång. Basen till Torkels pajdeg är en klump smör ca 75 g, vetemjöl och socker ungefär lika delar, fast lite mer mjöl, blanda samman tills det blir lagom smuligt. Till denna "bas deg" så la jag till ljust muscovado råsocker ungefär 1-2 msk, kokos ca 1/2 - 1 dl och havregryn ca 1 - 1 1/2 dl och en klump smör till för att det skulle bli lagom smuligt när jag blandade in resterade ingredienser. Sedan smulade jag ut lite mindre än halva degen i botten på pajformen, täckte över med bären och smulade över resten av degen. Jag gräddade den i 200 grader tills den blev brun och fin, vilket tog ca 15 minuter.

1 kommentar:

Lisa sa...

Smaskens! Smulpaj som är så gott!