2006-08-29

Sirapskakor



Jag bara älskar mina fina blå Marimekko skålar från Iittala, de är så vackra att titta på och gör mig så glad. Jag hade gärna haft fler, en av varje färg synd bara att de är så dyra. De är förståss perfekta som godisskålar men jag försöker fundera ut fler bra sätt att använda dem så de får vara framme ofta. Här till exempel på min födelsedags fika i våras så fick de vara brödfat för chokladbollar och sirapskakor.



Sirapskakorna är väldigt enkla att göra, de blir söta och lite sega och väldigt goda. Jag gillar när de är gräddade lite extra hårt så de är mörkbruna så jag gräddar omkring 20 minuter eller längre, men 15 minuter räcker för att de sk vara klara så tiden beror på vad man tycker om.

Sirapskakor

200 g margarin
1 3/4 dl socker
2 msk sirap
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Rör margarin, socker och sirap poröst. Blanda ner resten av ingredinserna. Dela degen i fyra delar och forma fyra längder på bakplåtspapper. Grädda i ca 15 minuter, låt svalna något och skär i bitar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet. Har letat efter det då jag länge velat baka dessa små kakor. Min mormor gjorde alltid sådana när jag var liten och det väcker en nostalgisk känsla. Skålarna var väldigt vackra, en sådan vill jag ha. Har för mig att jag såg en lila sådan i någon butik.