2007-01-21

Lakritspannacotta med hallongelé



Här kommer tillslut den efterrätten som jag gjorde till 13 rätters middagen. Även den kommer från Allt om Mat (nyårs nummret -06). När jag såg bilden i tidningen tänkte jag wow det bara måste jag prova, för det såg så himla läckert ut. Sen blev jag lite tveksam när jag såg att det var gelatin i allt, och jag är lite feg när det kommer till geléiga saker, och dessutom så hade jag ju redan tänkt utmana mig själv genom att göra en förrätt med gelatin i. Men jag bet i hop och provade, det såg ju bara för mumsigt ut. Så hur illa var det då? Tja, både pannacottan och citronmoussen gick bra att göra det svåraste där var att hitta en affär som har lakritsrotspulver (tack Fine Foods i hammarby sjöstad). Fast om jag ska göra det fler gånger så gör jag den nog i portions glas i stället, så man slipper skära och kan ha mindre gelatin, det var lite väl geléigt för mig, men smaken var okej. Hallongelén däremot den var ett mindre missöde, förmodligen mest för att jag inte hade en silduk, nyfiken hur illa läs här.
Alla recepten är för 10 portioner så minska ner om du inte har så många gäster eller inte vill äta pannacotta flera dagar.

Lakritspannacotta
6 gelatinblad
1 vaniljstång
1 L mellangrädde
1 1/2dl strösocker
2 stjärnanis
3 msk Pernod
2 tsk lakritsrotspulver

Lägg gelatin bladen i kallt vatten. Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna i en kastrull. Blanda grädde, socker, anis, lakritsrotspulver och Pernod i kastrullen, koka upp. Sila bort anisen. Ta upp gelatin bladen och låt dem smälta ner i grädden. Häll upp i en avlång form och ställ i kylen för att stelna minst 4 timmar, gärna längre.

Citronmousse
1 1/2 gelatinblad
3 ägg
1 dl socker
4 msk citronsaft
3 msk limesaft
Rivet skal av en citron och en lime
100g smör
2 dl creme fraiche

Lägg gelatin bladen i kallt vatten. Vispa ägg och socker pösigt. Koka upp citrus saft och skal och låt smöret smäta ner. Sila bort citrus skalet. Häll ner blandningen i äggvispet och rör om. Häll tillbaka i pannan och låt koka upp tills första bubblan syns. Ta kastrullen av plattan, ta upp gelatin bladen och låt dem smälta ner i krämen. Låt krämen kallna. Vispa creme fraiche så att den blir fast, vänd ner i den kalla krämen. Låt stå i kylskåp i ca 30 minuter.

Hallongelé
700g hallon
3 dl vatten
2 dl socker
7 gelatinblad

Koka upp hallon, vatten och socker. Låt rinna av i en silduk (gör inte som jag och ta en handduk det går dåligt). Mät till 6 dl, hallonsaft. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Smält gelatin bladen i lite av hallonsaften på svag värme, blanda ner i resten av safter. Häll upp saften i en avlång form. För att det sedan ska vara lättre att få loss gelén kan det vara bra att klä formen med något i botten men se till att gelén inte kan komma in under, orginal receptet föreslog ett overhead ark men det tyckte inte jag funkade särskilt bra, det hade nog varit bättre att klä formen med plast folie helt i stället. Ställ kallt i minst 4 timmar.

Servering.

Skär panacottan och gelén i önskade portions bitar, lägg panacottan underst och gelén ovan på. Klicka citronmousse på toppen och dekorera med röda bär.

Inga kommentarer: