2007-04-10

Ungstekt fläskfilé i pitabröd med avocadokräm









Jag fick för ett tag sedan ett kedjebrev (tack Anne..) där man skulle maila sitt bästa recept till den översta på listan, ta bort den personen och sätta sitt eget namn längst ner. Klassiskt kedjebrev, tanken var att man skulle få en massa bra recept. Jag gillar inte kedjebrev rent generellt, men jag gav det här en chans i alla fall. Jag fick fyra recept, inte i närheten av så många som utlovades men ändå inte dåligt, jag kunde ju ha blivit utan. Det här receptet var ett av dem, enkelt och gott, något som jag säker kommer göra fler gånger.

Till 4 personer behövs;
ca 5-600g fläskfile
spiskummin
chilipulver
kanel
salt
2-3 mogna avocado
färsk koriander och persilja
chilisalt
citron
pitabröd
ditt val av sallad och grönsaker

Blanda kryddorna, 3 delar vardera av spiskummin och chilipulver och en del kanel, salt efter tycke och smak. Putsa fläskfilén. Klappa in kryddblandningen på köttet, stek i ugnen ca 30 minuter på 250 grader, vänd köttet efter ungefär halva tiden.
Avocadokräm, gröp ur avocadon, mosa eller kör den med stavmixer tills den blir krämig. Pressa ner saften av en halv citron. Hacka en handfull färsk koriander och en hälften så mycket färsk persilja, rör ner i avocadokrämen och krydda med chilisalt. När köttet är klart, skär det i skivor och servera med avocadokrämen, varma pitabröd och de grönsaker du gillar. Rödlöks pickles passar underbart bra till det här köttet.

2 kommentarer:

Anne sa...

Men HALLÅ, det var ju just rödlökspicklesen jag ville ha recept på. Fixa! :) Det var helt fantastiskt gott... Och jag fick INGA recept på det där j-a kedjebrevet. No more...

Lena sa...

Jo, den kommer den också. Men jag hade inte lagt ut den bilden så den var inte lika lätt att få fram här på jobbet (fy på mig som bloggar på arbetstid) så det fick bli den här först :)