2007-11-22

Fetaostlax med grönsaksbulgur



Jag har fortfarande bara två stycken som vill ha en hemgjord present så om du är intresserad kolla in det inlägget...
Den här rätten är det väldigt länge sedan jag gjorde, men som jag minns den så var den enkel, snabb, väldigt god och definitivt något jag måste göra igen. Så ni kan ju alltid prova den ni också.

Fetaostlax med grönsaksbulgur

Lax filé i portions bitar
150g Feta ost
1 1/2 dl Matlagnings yoghurt
Rosmarin
Svartpeppar
Bulgur
Körbärstomater
Gurka
Morötter
Citronsalt
Koriander (färsk eller torkad)
Olivolja

Lägg laxen på ett ugnssäkert fat smort med lite olivolja. Mosa osten och blanda med yoghurten, krydda med rosmarin och svartpeppar. Täck laxen med oströran och stek i mitten av ugnen i 12-15 min på 200 grader. Koka bulguren enligt förpackningen. Skölj och skär grönsakerna. Blanda den färdiga bulguren med de skurna grönsakerna. Ringla över lite olivolja, krydda ordentligt med koriander och några nypor citron salt. Klart att äta!

3 kommentarer:

lina sa...

Ser ut att vara ett kanonrecept:)Lax är en favorit och även fetaost, så det måste ju vara ngt jag gillar!

Maggisen sa...

Det verkar vara jättegott, men... hur många portioner är det beräknat för? Vore jättebra att få veta det, har man en ytterst liten plånbok är det inte kul att upptäcka att man handlat fel...

Lena sa...

Maggisen: Geggan med osten och yoghurt är beräknat att räcka till 4-5 bitar lax, så hur många du gör beror på hur hungrig du är :)