2008-02-24

Pannacotta med Center



Nu är det melodifestivals tider, något man kan antingen glädjas åt eller irritera sig på. Själv tycker jag det är riktigt bra underhållning att titta på, dessutom ett ypperligt tillfälle att bjuda hem kompisar på lite mat. Jag, Anne och Dagmar med respektive turas om att hålla melodifestivalkväll, det har varit supertrevligt så det finns nog en god chans att vi fortsätter. I går kväll var det hemma hos oss dax att titta på deltävling nummer tre, i Linköping, detta efter en middag förståss. Efter maten åt vi en liten efterrätt på Linköpings tema, en pannacotta smaksatt med Cloetta Center :) En riktigt lyckad kombination, som jag definitivt kommer göra igen.

Pannacotta med Center

Till 6 små portioner:
450 ml grädde
0.5 dl socker
ca 120 g Center chokladbitar
2 .5 gelatinblad
Grädde och hallon

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Skär chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden och sockret. Ta bort pannan från plattan och lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning. Det kan vara svårt att få all karamell fyllningen från godiset att smälta, så jag silade min panacotta innan jag satte till gelatinet. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem på låg värme i en kastrull. Blanda ner gelatinet i panacottan under omrörning, se till att det är ordenligt blandat. Häll upp pannacottan på portions formar och låt den stå i kylen och stelna minst ett par timmar. Innan servering, garnera med en klick vispad grädde och några hallon.

4 kommentarer:

Karin sa...

gillar associationen....
och ser fram emot Karlskrona...

Sara sa...

Åh vad gott det låter!!

Dagmar sa...

Tack för igår! Allt var supergott och efterrätten var otrolig :-)

Anonym sa...

Gud, så gott det låter!