2008-04-13

Muffins med vitchoklad och hallon



Ofta när jag blir sugen på att baka så är det muffins som först kommer upp i mitt huvud. De är så tacksamma att göra, bara blanda i det man är sugen på, kombinationerna kan bli hur många som hellst. Oftast blir de goda också, i alla fall när de är nygjorda och fortfarande lite ljumma i mitten.
Däremot så om jag fikar ute så tar jag sällan muffins, för när jag gör det blir jag nästan alltid lite besviken. De ser så stora (jättestora ofta) och fluffiga ut med massor av god choklad (eller något annat) i. Men de är nästan alltid lite tråkiga på gränsen till torra, och inte alls med så mycket choklad eller blåbär (eller vad jag nu valde) i som jag trodde och är det den stora sorten så orkar jag oftast bara äta halva. Besviken!
Kanske är det därför jag gillar att göra muffins hemma, för då vet jag vad jag får, lagom stora och lagom mycket stuff i. Här är receptet på en ovanligt lyckad kombination med hallon och vitchoklad.

Muffins med vitchoklad och hallon

ca 12st
2 dl socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2.5 dl vetemjöl
100 g smält smör
100g hackad vitchoklad
100g hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner. Sätt till det smälta smöret och blanda i hop till en jämn smet. Vänd ner den hackade chokladen och hallonen. Fördela i smeten i formar och grädda i ca 15-20 minuter.

1 kommentar:

Daniel Roos sa...

Vad härligt gott med miffins hoppas allt är bra mvh Daniel