2008-04-30

Ricottafylld svamp



Här är ett recept från Jamie Olivers bok Jamies Italien. Ricottafyllda svampar, en snabb och enkel förrätt eller en liten rätt till en buffé kanske. Jag använde ganska små skogschampinjoner vilket gjorde att det inte fick plats så mycket fyllning i varje men jag tycker det blev alldeles lagom, däremot så tycker jag nog att tiden i ugnen var lite kort (15 minuter) trots att jag hade mindre svampar, så jag lät de vara inne några minuter extra. I övrigt så följde jag receptet nästan helt men jag använde både oregano och timjan vilket fungerade bra.

Ricottafyllda svampar

ca 200g god och smulig Ricotta
skalet av en citron, rivet
en röd chili, finhackad
ca 1,5 msk finhackad färsk oregano
ca 1,5 msk finhackad färsk timjan
ca 1,5 dl färskriven parmesan
skogschampinjoner (eller någon annan svamp där lite fyllning får plats i hatten)
rucola

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ricotta, citronskal och chili krydda med lite salt och peppar. Vänd ner de färska kryddorna och parmesan osten. Spara lite av parmesanen att strö över senare. Ta försiktigt bort foten från svamparna och borsta dem rena. Vänd svamphattarna i lite olja och lägg dem på en plåt. Fyll hattarna med ricottafyllningen och strö över lite parmesan. Ställ in i ugnen tills de är lite gyllenbruna. Servera hattarna tillsammans med rucola.

2 kommentarer:

annamaria sa...

Det här känns verkligen vårfest-aktigt! Så gott det är med fyllda svampar!

Anonym sa...

Det blir ju såna nu till helgen..!

Ser riktigt goda ut..!