2008-12-07

Pepparkaks katastrof



Här om dan fick jag den briljanta idén att jag skulle baka pepparkakor, mmm mysigt. Fast göra pepparkaksdeg tar ju typ ett drygt dygn och jag brukar i ärlighetens namn inte äta mina egna pepparkakor, utan ska jag äta så får det bli det bästa som finns nämligen Nyåkers. Så jag gick till ICA och köpte en färdig pepparkaksdeg från Gillebagarn, vilket var enda alternativet på min ICA. Tyvärr så blev det ingen bakning samma kväll eftersom degen ska ligga i rumstemperatur 4-5 timmar innan användning *suck*. Men dan efter laddade jag upp med julmusik och ett glas julmust för att komma i stämning, här skulle det bli pepparkakor. Men nä, det blev det inte! Det var den sämsta deg jag någonsin varit med om, den gick absolut inte att kavla ut. Den var alldeles för torr och smulade sönder sig då jag lyckades kavla den till lagom tjocklek (läs, tunnare än 0.5 cm!) *morr*. Så efter många fula ord och mycket irritation så blev det en plåt väldigt tjocka fula pepparkatter. Resten av den dumma degen gräddade jag som långa korvar, tänkte man kanske kan kalla dem för pepparkaksgrisini eller nått. Fast äta dom vet jag inte om det är någon som vill, för smaken var inget vidare den heller. Så det här var absolut sista gången jag använder färdig pepparkaksdeg, det framkallade alldeles för mycket av Grinchen i mig.

Inga kommentarer: