2008-12-05

Varm chokladbakelse



Äntligen fredag! Min jet lag har inte hunnit försvinna under veckan så jag är sååå trött och seg. Ser fram emot att vila och sova, och kanske läsa en bok i min nya soffa som jag fick i går. Leveransen var av det besvärliga slaget, den gick nämligen inte in i hissen och de två killarna orkade inte bära den sex trappor så de fick vänta på förstärkning. När de så äntligen tagit sig upp, gick den inte riktigt in genom dörren, var på de med en välriktad tackling pressade in den. Tyvärr så resulterade det i att frigolit embalaget förvandlade min hall till en snöglob då det mosades mot dörrposten. Mysigta att känna på hur det skulle vara med snöstorm inne, men tråkigt att damsuga upp sedan....
Nu när det är helg, passa på att bjuda din älskling, familjen eller kompisarna på något riktigt gott, en varm chokladbakelse som garanterat tilltalar alla godissugna.

Varm chokladbakelse
(4 små portions formar)

80 g mörk choklad
3 msk smällt margarin
1 ägg
1 äggula
1/4 cup (0.6 dl) florsocker
1/2 dl mjöl
3 krm bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vanilj extrakt

Smällt chokladen och blanda med det smälta margarinet. Vispa ägg, äggula och florsocker, blanda chokladsmeten i äggvispet. Rör ner vaniljextraktet. Tillsätt, lite i taget under omrörning, bakpulver, kakao, och mjöl. Blanda ordentligt till en slät och fin massa. Smörj portions formar eller en större form med lite margarin och klicka ut smeten. Grädda bakelserna på 200 grader i mitten av ugnen i ca 6 minuter. Bakelserna ska vara lite segt flytande i mitten när de är klara. Pudra på lite florsocker och servera direkt med en klick vaniljglass.

Inga kommentarer: