2011-07-25

Kanelbullemuffins



Snart, snart så får jag lite ledigt igen. De två semesterveckorna som jag hade innan var härliga men det känns som det var för kort tid. Så det ska bli skönt med en till vecka ledigt. Bara jag överlever pre- och post-semester tristessen som smyger sig på. Även om det är bra då många är lediga och jag får massor gjort så längtar jag efter mer ledigt.

De här Cinnabon kopiorna gjorde jag i början av sommaren till vår bloggpicknick. Jag hade helt glömt bort dem, men igår så blev jag så sjukt sugen på kanelbullar och då kom jag ihåg dem å letade reda på fotot och receptet. Tror det kanske kan bli en plåt till helgen. Jag tyckte de var lite kladdiga och besvärliga att kavla ut men det gick relativt fort och var klart värt besväret. De är godast direkt ur ugnen, men de håller sig ganska fint en dag eller så i lufttät burk. Receptet kommer från "The Baker Chick" hon använder buttermilk, men eftersom det inte är så lätt att hitta fick det bli ett substitut med mjölk och citron.

Kanelbullemuffins

2.5 dl Mjölk
1 msk citronjuice
1 1/4 dl farinsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
Mjöl ca 7-8 dl

Fyllning: rumsvarmt smör, kanel och farinsocker
Glasyr: 2 msk mjölk och ca 2 dl florsocker

Börja med att blanda mjölken med citronjuicen i en bunke, rör om lite och låt stå i ca 5 minuter. Blanda farinsocker, bakpulver och vaniljsocker en bunke. Sätt till mjölken och blanda, sätt till mjölet och arbeta samman till en deg. Ta ut degen på mjölat bakbord och knåda den lite. kavla ut till en långsmal rektangel. Bred ut det rumsvarma smöret på degen och sprinkla över farinsocker och kanel. Rulla i hop degen från långsidan och skär 2-3 cm tjocka skivor och lägg i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter. Låt svalna en stund och ringla över glasyren.

Inga kommentarer: