2011-07-20

(Key) Lime pie



Min dåliga dator karma fortsätter, för dator har pajat ihop igen. Den här gången är det i alla fall inte hårddisken utan kanske nätverkskortet eller nått... för nått internet kan jag då inte använda *suck* Men jag hoppas att sambon kanske kan skaka liv i den, eller så får jag ge upp och använda nån av våra ful datorer som ligger i skrubben :( Men det är i alla fall därför det har varit lite tunt med poster här.

Vi har ju ingen Key lime här i Sverige, men är man sugen på en syrlig krämig och sjukt god paj, så får man ta det som finns, å det funkar fantastiskt bra. Jag gjorde den här pajen till vårt 4:e juli firande och trots att den var riktigt god så gick den inte åt, kanske för att vi hade sååå mkt mat och fyra efterrätter :) Men jag är glad för det för det gjorde att jag fick prova pajen dagen efter när den vilat ett dygn i kylen. Å jag kan bara säga Wow! den är ännu godare när den stått ett tag, lime smaken blir mycket intensivare. Yum! Så om du har tid gör pajen en dag innan du ska servera den, helt klart värt det.

(Key) Lime pie

250g Digestivekex
125g smör
120 ml lime juice
skal och fruktkött från 2 stycken lime
4 st äggulor
1 burk sötad kondenserad mjölk (400g)

Kör kexen i en matberedare tills det blir ett finkornigt mjöl. Smält smöret och blanda med kex smulorna, tryck ut i en pajform med låg kant. Grädda skalet i tio minuter på 175 grader. Ta ut skalet och låt det svalna helt. Blanda lime skal och frukt kött med den kondenserade mjölken, äggulorna och lime juice rör noga till en slät smet. Låt smeten stå i ca 20 minuter innan du häller blandningen i det kalla pajskalet, ju längre smeten får stå desto fylligare lime smak får du. Grädda pajen på 175 grader i ca 25 minuter, pajen ska ha stelnat men ändå röra sig lite om du skakar formen lite lätt. Låt pajen svalna. Garnera med limeskivor och servera med vispad grädde.

Inga kommentarer: