2011-10-18

Inlagda äpplen med mynta och kanel



Vi har fyra äppelträd på vår gård, tre av dem är pyttesmå men ett är ganska stort, och i år gav det massor massor med ljust gulröda och syrliga äpplen. Äpplena är goda att äta som de är men det finns inte en chans för mig att ens äta en bråkdel av all frukten. Så jag bestämde mig för att prova att lägga in äpplen att spara och äta med glass senare i höst. Jag höftade lite på receptet och bestämde mig för att smaksätta med mynta och kanel vilket kändes lite galet men det var de jag var sugen på just den kvällen. Å wow! Det blev ett toppen resultat, grymt gott. Min glass kommer bli glad av att få sällskap av de här äpplena.

Inlagda äpplen med mynta och kanel

1 kg äpplen
1/2 dl limejuice
3-4st kvistar färsk mynta
2 st kanelstänger
2 1/2 dl socker
2 dl vatten

Skala och skär äpplena i mindre bitar. Lös upp sockret i vattnet och limejuicen. Lägg alla ingredienser i en stor panna och koka upp. Sänk värmen och låt puttra på låg värme tills äpplena har mjuknat. Häll upp på väl rengjorda burkar och förslut. Förvara burkarna i kylen.
Tips! Jag brukar diska mina burkar noga och sedan ställa dem i ugnen på 100 grader i en halvtimma för att de ska bli sterila. Häll sedan upp inläggningen eller sylten då burken fortfarande är varm så kommer de hålla sig längre.

Inga kommentarer: