2011-10-27

Nudelsallad med räkor



Yey! Höst. Jag älskar hösten, det blir svalt och lätt att andas, alla löv byter färg och blir så fina. Jag vill ta en promenad i solen och sedan krypa ihop under en filt tända ljus och dricka varm choklad. Meeen... jag har för lite tid, jag har typ världens mest flexibla jobb men ändå är det knepigt att få ihop lite höst mys. Suck.

Den här nudelsalladen gjorde jag till en dumpling middag med några kompisar. Salladen var supergod lagom söt och lagom syrlig. Men det jag var mest nöjd med den kvällen var ångade dumplings som jag gjorde i min bambukorg. Jag super nervös att det skulle bli helt fel och att ställa korgen i en stekpanna och sen ånga kändes scary. Men de blev toppen å jag blev så glad att jag glömde ta en bild. Men jag kommer göra dem igen, så då blir det både recept och bild.

Nudelsallad med räkor

200 g risnudlar
400 g räkor (kokta, skalade)
1 stor mango
3 st vårlökar
1/2 dl färsk basilika
1 - 2 små röda chilifrukter
1 dl risvinäger
3 msk socker
2 tsk salt

Koka nudlarna enligt instruktionen, häll av vattnet och skölj dem med kallt vatten och låt dem rinna av. Skiva vårlöken tunt, hacka basilikan grovt och skär mangon i kuber. Blanda vinäger, socker och salt, rör om tills sockret och saltet löst sig. Fin hacka chilin och blanda ner den i dressingen. Ta hälften av dressingen och blanda med nudlarna och den andra och blanda med räkor, mango, vårlök och basilika. Låt dra i minst 15 minuter. Lägg upp nudlarna på ett fat, toppa med räkröran och servera. Receptet räcker till förrätt för ca 6 personer.

Inga kommentarer: