2011-10-04

Plommonsylt



Nu är vi "klara" med vår lchf kur, nästan sex veckor och fem kilo blev resultatet. Jag var super skeptisk när vi började och trodde aldrig att jag skulle klara det. Men jag är positivt förvånad över hur pass bra det gått och vilken sjukt bra socker detox det faktiskt varit. Även om jag fortfarande är godissugen så inbillar jag mig att jag kan stå emot lite lättare nu. Å mer på plussidan är att efter så länge utan är enkla saker som makaroner som en fest, å ett stort plus är att jag lärt mig äta omelett något jag inte gjorde innan. Så lchf får helt klart godkänt av mig, fast det är inte något jag vill göra resten av livet men det var kul att testa.

En av de svårare sakerna att göra under under low carb tiden var att ta hand om all frukt från trädgården. Eftersom jag inte kunde äta upp alla fina orange rosa plommon så fick jag komma på något annat. Så förutom att jag gav bort en massa plommon så det fick bli plommonsylt. Jag har hittills bara smakat en lite tesked, men den var grymt god och det luktade himmelskt i hela huset när den kokade.

Plommonsylt

1 kg plommon
4 dl syltsocker
1 dl vatten

Skölj plommonen och skär dem i bitar och ta ur kärnorna. Lägg plommon, socker och vatten i en stor kastrull. Koka upp tills plommonen är mjuka och går att mosa och skalen flyter upp till ytan. Fiska upp skalen och mosa plommonen försiktigt med baksidan på en sked, jag gillar lite större bitar i min sylt så jag mosade inte särskilt noga. När sylten kokat en stund 5-10 minuter så häll upp den i varma väl rengjorda burkar.

Inga kommentarer: