2011-10-30

Halloweencupcakes



I morgon är det halloween, jag har redan tjuv firat lite i går med mina kompisar. Vi åt en helt fantastisk middag hemma hos Dagmar och Fredrik. De hade pyntat så fint med pumpor och häxor. Hemma hos oss blev det bara lite pumpor och mindre pynt i år. Fast jag hade tänkt mig att ha en stor halloweenfest hemma, men det blev som inte av, men jag hade stora planer på både pynt och snacks. Men nästa år ska jag ta mig samman och göra det, inte bara tänka på det.
Till lite halloween inspirerat fika så gjorde jag i dag de här choklad cupcakesen med passionsfrosting. Passionsessencen har jag köpt på essencefabriken, de har massor med roliga saker. Cupcakesen är jättegoda som de är, å jag tyckte nog själv att frostingen blev lite väl söt, men är du riktigt godissuggen så kör all in.

Halloweencupcakes

2 ägg
1 dl socker
1/2 dl hemgjort vaniljsocker
2 msk kakao
1 1/2 tsk bakpulver
2 dl mjöl
75 g smör
100 g mörk choklad

Glasyr: 50 g Philadelphia ost, 1/2 tsk passionsessence (eller annan smaksättning), 1 msk flytande smör, 1-2 droppar orange karamellfärg, florsocker ca 2dl

Vispa ägg, socker och det hemgjorda vaniljsockret riktigt pösigt. Sikta ner kakao, bakpulver och mjöl. Smält smöret. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i det varma smöret, rör om tills chokladen smält och smör och choklad är ordentligt blandat. Blanda ner smör och choklad i smeten och rör om tills du får en blank och smidig smet. Klicka upp smeten i formar, fyll dem till 3/4 med smet. Grädda på 175 grader i 20-25 minuter. Prova med en sticka de ska inte vara kladdiga då är de färdiga. Låt dem svalna helt innan du lägger på glasyren. Glasyr; rör i hop Philadelphia ost och smör, sätt till ca 1 dl florsocker och rör tills du har en slät kräm. Sätt till din smaksättning och din färg så du får önskad smak och nyans, rör om ordentligt. Forsätt röra och sätt till florsocker lite i taget tills du får en fast frosting som du kan breda över eller spritsa på dina cupcakes.

Inga kommentarer: