2011-09-18

Västerbottencremé



Fyra veckor med LCHF mat å det går helt okej, det går oväntat bra att äta maten och jag har tappat lite i vikt. Yey!
Visst saknar jag bröd och just i dag nacho chips. Allra mest saknar jag inte helt oväntat godis, ingen överraskning. Det som är absolut svårast är frukost. Jag kan omöjligt äta ägg o bacon eller något stekt eller mäktigt om jag inte varit vaken en längre stund, så på veckodagar är det uteslutet eftersomjag inte har lust att kliva upp före tuppen. Så min frukost har varit naturell yoghurt, nötter och kokos men nu börjar jag va less på det. Vad göra? Tips någon?

Jag lovar det här kommer inte bli någon LCHF blogg men då det är det som lagas hos mig just nu så tänkte jag flika in åtminstone det här enkla och goda receptet på västerbottenscremé. Egentligen är det fyllningen till en västerbottenspaj men det fick bli vårt LCHF substitut för paj till kräftorna men jag kallar det västerbottencremé för det är precis det de är. Om du inte kör LCHF så prova ändå det skulle vara perfekt som ett drink tilltugg på några goda kex.

Västerbottencremé

200g Västerbottenost
2 dl creme fraiche (den tjocka 34%)
cayenne peppar

Riv osten. Lägg ost och creme fraiche i en kastrull och värm på låg värme så att osten smälter och du får en mjuk krämig massa. Krydda med cayennepeppar efter din egen smak. Häll upp i portionsformar (jag använde mazarin formar i aluminium) eller i en större form eller skål. Låt stå i kylen ett par timmar innan servering.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Jag hade inte heller fixat ägg och bacon varje morgon. Sallad med mycket god ost och rostade fröer i kanske?