2011-09-28

Lchf pannkakor



Jag vet att jag lovade att det här inte skulle bli en lchf blogg, så det blir bara ett recept till (och ett lchf tips). Å snart så är vi "klara" med den här "ätstörningen". Vi funderar på att byta till något som är mer low fat och medium carb eller nått sånt och förhoppningsvis så håller de kilon som försvunnit sig borta även när vi byter meny.
Det svåraste för mig med lchf har varit frukost på vardag mornar men på helgen när jag har fått vakna av mig själv och kan ta tid på mig har jag ätit de här pannkakorna. De är ett helt okej pannkakssubstitut, och jag gillar kokos smaken, jag kan till och med tänka mig att ta i lite kokos i riktiga pannkakor när jag får äta dem. En nackdel är att smeten inte håller sig så länge utan fortsätter tjockna och det blir svårt att steka fina pannkakor efter ett tag.

Lchf pannkakor

2 st ägg
2 dl grädde
2 dl mjölk
1/2 dl kokos
2 msk fiberhusk (finns i hyllan för glutenfria produkter)

Vispa ägg och grädde. Sätt till mjölk och kokos och blanda om. Sätt till fiberhusken lite i taget och vispa kontinuerligt. Låt smeten svälla i 5 - 10 minuter, rör om då och då. Grädda små pannkakor i en varm stekpanna med smör. Servera med hallon och bacon, eller ditt favorit low carb tillbehör. Smeten räcker till ca 5 - 8 stycken.


Ett litet lchf tips för er som kämpar med godissuget och längtar efter choklad. Jag var sjuuuukt chokladsugen i början och då testade jag att göra dessa kladdiga choklad muffins från allt om lchf. De funkade, mitt chokladsug försvann, men jag vet inte om jag skulle kalla dem muffins, det var mer som chokladomelett...

Inga kommentarer: