2011-09-03

Potatissallad



Två veckor utan kolhydrater, det känns som en rejäl ätstörning. Varför? Ja, det kan man fråga sig. För mig är det är ett försök att ta kontrollen över mitt godis ätande (vilket är aningens likt en ätstörning det med) och dessutom försöka tappa några kilon. Så de senaste veckorna har vi ätit LCHF mat. Det har gått förvånansvärt bra. Jag var sjukt skeptisk innan vi började, men jag är positivt överraskad, maten går att äta utan äckel känslor och det går okej att hitta pasta/potatis alternativ. Men jag ska erkänna att de första dagarna trodde jag iof att jag skulle dö när jag inte fick min dagliga socker trip. Men det gick.

Men även om jag kan bita ihop när suget blir stort så längtar jag efter "riktigt" mat. Potatis till exempel, helst pommes förstås men en fräsch potatissallad till min köttbit hade vart mer än välkommen. Den här enkla och goda potatissalladen gjorde jag till midsommar. Tyvärr inga exakta mängder men kör på känn och ta så mycket du själv tycker ser bra ut det kommer funka.

Sommarfräsch potatissallad

färsk potatis
rädisor
sockerärtor
röd lök

Dressing:
3 delar olivolja
1 1/2 delar balsamvinäger
1 del lime juice
färsk gräslök, persilja och timjan

Koka potatisen i lätt saltat vatten. Skölj rädisorna och sockerärtorna. Skiva rädisorna och dela ärtskidorna på mitten om de är stora. Hacka rödlöken och örterna. Låt potatisen svalna lite när den är färdig och dela de större potatisarna i mindre bitar. Blanda potatis, sockerärtor, lök och rädisor i en stor skål. Mixa olja, balsamvinäger, lime juice och örter. Häll dressingen över salladen blanda och servera.

Inga kommentarer: