2012-07-17

Cake pops


Semester sååå skönt. Men också mycket som måste göras, inne och ute. Flera omgångar besökare, å några resor för oss också. Men jag hoppas få lite tid för att baka och fixa i köket också. Då ska jag göra ett gäng av de här cake popsen och lägga i frysen, de är perfekta att plocka fram när någon tittar förbi på en kopp kaffe. Jag gjorde dem i våras till en baby shower och de var en stor hit. Det var mitt första försök på cake pops och jag hade tänkt göra cake pops från sockerkaka för att prova på hur man gör. Men så var jag så sjukt sugen på chokladbollar så jag tänkte varför inte kombinera, chokladbollar borde väll kunna sitta på en pinne de me.

Cake pops (ca 15 st)

100 g smör (rumstempererat)
3 dl havregryn
3/4 dl socker
2 1/2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
ca 2 msk espresso
200g mjölkchoklad
strössel
klubbpinnar (finns att köpa på Panduro)

Blanda smör, havregryn, socker, kakao och vaniljsocker till en smulig deg. Sätt till espresson lite i taget tills du får en jämn och fin deg. Forma runda bollar och lägg dem en stund i frysen eller en i kylen så att bollarna blir fasta och lite hårda. Smält chokladen i mikrovågsugn eller på vattenbad. Ta ut bollarna och doppa klubbpinnarna i lie choklad och tryck ner dem i bollarna. Ställ tillbaka bollarna i kylen tills chokladen stelnat och pinnen sitter fast. Doppa bollarna i chokladen, låt den rinna av ordentligt. Strö lite strössel över dem som dekoration. Ställ dem i en mugg eller stick ner dem i en oasis och låt chokladen stelna i kylen. Avnjut dem gärna med en kopp espresso. Awesome! Cake popsen håller några dagar i kylen och går bra att frysa för längre förvaring.

Inga kommentarer: