2012-12-21

Bacon och pepparrots sill


Är du sugen på en annorlunda sill till julbordet? Då ska du satsa på den här med smak av bacon och pepparrot. Jag hittade receptet i Allt om Mat och kunde inte riktigt bestämma mig om jag trodde det skulle vara toppen eller bara konstigt. Så för att slippa fundera så fick det bli ett test. När jag smakade på den när den precis var blandad och jag skulle ställa den i kylen så tyckte jag den smakade mycket tveksam pepparrot så jag började fundera på något att ersätta den med. Men när det stått i två dag smakade grymt gott, bacon lite pepparrot och sill. Ja jag vet det låter mest bara skumt, men det är gott. Prova!

Bacon och Pepparrots sill


en burk löksill (500g)

140g bacon 
1 dl creme fraiche
2 msk majonäs
2 msk riven pepparrot
1 tsk flytande honung
svartpeppar

Häll upp sillen i en sil och låt en rinna av, plocka bort lök och hela kryddor. Knaper stek baconet och låt det svalna på ett hushållspapper. Blanda ihop creme fraiche, majonnäs, den rivna pepparroten och honungen. Smula ner baconet i såsen och vänd ner sillen. Smaka av med svartpeppar. Låt sillen stå i kylen i minst ett dygn, gärna längre, innan servering.

Inga kommentarer: