2012-12-02

Snabba bakade munkar


Munkar är så sjukt gott och det är så tråkigt att det inte finns något bra "donut" ställe nära mig, eller mig veterligen inget i hela Stockholm. Fast å andra sidan kanske det är tur, det räcker med mina andra godismissbruk, jag behöver nog inte ett till. 
När jag var liten gjorde alltid min mamma och mormor munkar till jul. Det var riktiga fluffiga munkar, friterade och sedan rullade i socker. Mums! Jag har funderat lite på om det skulle vara besvärligt att prova göra sådana. Gissningsvis är det lite knepigt och jag är dessutom lite rädd för själva friteringen, kokade olja är läskigt. Men så kom jag på att jag har ju en munkplåt för att göra bakade munkar i. Det blir ju inte riktigt samma sak men som en snabb fix på begäret funkar det bra. Receptet är taget från en amerikansk reklamlapp och originalet var för 24 stycken munkar så jag har skalat ner det vilket gör att mängderna lite konstiga. Men när du mätt upp är det enkelt bara att röra ihop och grädda. Ät munkarna medan de fortfarande är lite ljumma från ugnen, då är de godast. Å spara dem inte du kommer bli besviken, de är bäst samma dag.


Snabba bakade munkar (6 st)

235 ml mjöl 
90 ml socker 
1 tsk bakpulver
1 krm muskot
ca 1/2 tsk kardemumma
90 ml mjölk 
1 msk pressad citronsaft 
1 st ägg
1 1/2 msk smält smör 
Socker till utsidan

Börja med att blanda mjölken med citronsaften och låt den stå en stund. Spraya din munkplåt med nonstick spray eller pensla den med smör. Sikta mjölet i en stor bunke och blanda med socker, bakpulver, muskot och kardemumma. Blanda ner ägg, mjölken och smöret och rör om tills det är blandat. Rör inte för mkt. Fyll munkplåten, ca 3/4 fullt i varje hål och grädda ca 10 minuter på 200 grader. Låt svalna några minuter i plåten. Vänd munkarna i socker eller pudra på florsocker och servera genast.

Inga kommentarer: