2012-12-13

Senapssill


Trevlig Lucia på er allihop. Julkänslan har infunnit sig så nu är julen på gång. Yey! Jag älskar jul och allt som tillhör den, pynt, presenter, mat, godis mm mm jag vill ha massor av allt ihop. Lite sent för att vara mig kanske men i helgen var det äntligen dags för den första julmaten för i år. Det var en julbords-knytis tillsammans med Anne (Anne's Food) och Dagmar (A cat in the kitchen) med familjer. Det var som vanligt super trevligt och sjukt gott, så årets första julmats-koma inföll inte helt oväntat. Mums!
En av rätterna som jag fixade var en klassisk senapssill men med en liten twist av espresso, och den blev toppen så den kommer jag spara till nästa jul. Receptet hittade jag på recept.nu men jag använde mer senapsås och mindre olja till min sill eftersom jag gillar mycket smak, så mängderna i receptet nedan är som jag gjorde den.

Senaps sill

2 förpackningar fem minuters sill
1 dl senap
2 msk rödvinsvinäger
3 msk strösocker
2 msk espressokaffe
ca 1 1/2 dl neutral olja
1 dl crème fraîche
½ dl dill
salt och svartpeppar

Låt sillen rinna av i en sil. Vispa ihop senap, rödvinsvinäger, strösocker och den kalla espresson. Fortsätt vispa och häll i oljan lite i taget tills du får en blank och fin sås (jag använde ca 1 ½ dl solrosolja och det blev toppen). Vänd ner crème fraiche och dill. Smaka av med salt och svartpeppar. Skär sillen i mindre bitar och blanda ner den i såsen. Låt sillen stå i kylskåp i åtminstone en dag, gärna två.

Inga kommentarer: