2007-10-09

Improviserad fläskfilé



Jag har känt mig helt utan fantasi och inspiration ett tag nu vilket liksom kulminerade när jag i fredags skulle hitta på något till middag när mamma och pappa kom och hälsade på. Resultatet blev att jag tog det jag var sugen på just för stunden, blåmögelost, smördeg och bulgur. Inte en klockren kombination kanske men det blev okej, jag skulle tro att den inbakade fläskfilen hade passat bättre med något annat än bulgur men det fick gå ändå.

Improviserad fläskfilé
2st små fläskfiléer
1 förpackning färdig smördeg
2dl creme fraiche
ca 350g blå castello
4 portioner bulgur
lime
basilika
tomat
sockerärtor

Krydda, jag använde chili, kummin, svartpeppar och salt, och helstek fläskfiléerna. Blanda ost och creme fraiche. Skär en ordentlig ficka i köttet och fyll den med ost geggan. Lägg ut smördegen och lägg köttet mitt på, bred ut resten av ost geggan ovan på köttet och slå sedan in köttet helt i smördegen. Nyp i hop kanterna ordentligt så att inte osten kan rinna ut. Pensla smördegen med lite ägg och grädda i ugnen enligt rekommendationerna på paketet. Koka bulguren, skär tomat och sockerärtor i mindre bitar, grovhacka färsk basilika blanda ner i den färdig kokta bulguren och pressa över saften från en lime. Servera gärna med en sallad.

1 kommentar:

annamaria sa...

Inbakat är alltid gott! Länge sedan jag gjorde det...bra tips!