2007-10-28

Piroger med kött och svamp.



Min mamma gör alltid underbart goda piroger som de har med sig till fjällen, en jättebra matsäck som redan är portions förpackad. Jag vågade mig på att göra liknande piroger till den international dinner som vi hade på jobbet och de blev faktiskt riktigt goda. Jag fyllde mina piroger med älgköttfärs och kantareller, men de blir minst lika goda med nötfärs och champinjoner. Jag äter gärna pirogerna varma med lite gräddfil och rödvinbärs gele men de går utmärkt att äta kalla också.

Piroger ca 20 st (beroende på storlek)

Deg:
200g Margarin
3 3/4 dl Mjölk
1 1/4 pkt jäst
1 tsk salt
4 äggvitor
ca 13 dl vetemjöl

Smält margarinet, blanda med mjölken så det blir fingervarmt, lös upp jästen. Blanda ner äggvitor, salt och mjöl. Jobba till en slät deg. Låt jäsa ca 15 minuter

Fyllning:
6 hg köttfärs (nöt eller älg smakar bra)
1/2 gul lök finhackad
1 dl förvälld hackad svamp
3 msk margarin
1/2 dl hackad persilja
1 dl finriven ost
1 äggula
1/2 dl mjölk
salt och peppar

Stek köttfärsen, löken och svampen i margarinet tills all vätska är borta, krydda med salt och peppar. Blanda ner persiljan och osten. Vispa äggulan och mjölken och blanda med köttfärs blandningen.
När degen jäst färdigt, knåda den lite på mjölat bakbord. Dela degen i mindre delar och kavla ut, skär ut cirklar ur degen, jag använde en assiett som mall. Lägg en lämplig mängd fyllning mitt på cirkeln och vik sedan degen så att du får en halvcirkel, nyp i hop kanterna med fingrarna eller använd en gaffel. Stick några hål med en gaffel på ovansidan. Pensla pirogerna med vispat ägg och grädda ca 10-15 minuter (eller kortare beroende på storlek) på 200 grader.

1 kommentar:

annamaria sa...

De ser super ut!! jag gjorde med färs, morötter och ägg för ett tag sedan. Variation behövs! Trevligt med vilt i!