2008-07-23

Lime och blåbärsmuffins



Snart är det dax att ta hink och stövlar och gå ut i skogen och plocka blåbär. Jag älskar blåbär men de är lite besvärliga att plocka mest för att de bor tillsammans med skogens alla myggor. Oftast gillar inte myggorna att bita mig men de gillar att surra runt mina öron och göra mig lite lätt galen. Tur är det att de inte gillar mig för när jag väl blir biten brukar jag få jättelika bett som kliar och blir jättefula. Så för att inte chansa så tar jag med mig myggsprej ut också. Med blåbärssäsongen runt hörnet så är det hög tid att använda de sista av förra årets bär, de fick bli lime och blåbärsmuffins.

Lime och Blåbärsmuffins
12st

2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
1/2 tsk vaniljextrakt
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
3/4 dl smält smör
rivet skal av en lime
2 dl frysta blåbär

Glasyr:
limejuice
florsocker
grön karamellfärg

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner. Sätt till smör, mjölk och vanilj och blanda ordentligt. Vänd ner lime skalet och de frysta blåbären. Fördela i muffinsformar och grädda på 200 grader i ca 15 minuter. Låt muffinsen svalna. Rör i hop glasyren, använd så mycket florsocker att du får en lagom fast konsistens. Ringla glasyren över muffinsen.

Inga kommentarer: