2008-07-10

Mumsig Rabarberpaj.



I dag var det sista jobbardagen innan semestern, fast nu var det ju inte riktigt så, men det kändes nästan som så i alla fall. För i morgon åker vi på konferens till Genevé och kommer hem på onsdag, och sen så är det bara torsdag fredag kvar innan jag faktiskt får semester och då har jag bara pappers jobb att fixa så det känns nästan som om det är semester nu.
För att pigga upp mina stackars jobbarkompisar som inte hade "sista dagen innan semester" i dag så hade jag med mig en rabarberpaj. Den här pajen är lite knäckig och har en tydlig "vill ha mer" smak, nästa gång jag gör den så tar jag nog lite mindre socker men jag gillar i och för sig sur helst jättesur rabarber. Degen räckte till en normal stor paj och två små portions pajer, så har du en större form så använd den eller varför inte två eller flera mindre.

Mumsig Rabarberpaj

ca 600 g rabarber
150 g smör
3/4 dl sirap
3 dl havregryn
2 dl socker
2.5 dl mjöl
ca 2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Skölj och skala rabarbern, skär den i små bitar och lägg i en form. Strö vaniljsockret över rabarbern. Smält smöret och blanda ner sirap och grädde. Blanda samman resten av de torra ingredienserna. Blanda ner smörblandningen och rör om ordentligt, bred ut smeten ovan på rabarbern. Grädda på 200 grader i ca 20 minuter. Serevera med vaniljkräm eller glass.

Inga kommentarer: