2009-03-15

Pappas pasta



Det här är en fantastisk god och enkel pasta som passar både till vardag som fest. Som jag gjort massor med gånger och jag älskar den. Jag har kallat den för pappas pasta för att det är min pappa som introducerat den i vår familj. Han var inte den som vågade sig på så mycket nytt när han skulle laga mat utan körde nog mest på mammas instruktion. Men så kom den här pastan som han gjorde och mamma älskade, och alla som efter det fått smaka den också älskat, så nu har han nog blivit lite modigare på att prova nya saker, vilket är underbart roligt. Jag tror att ursprungs receptet kommer från en Buffé eller kanske en sådan receptlapp man kan få på Ica, men för mig så är den pappas pasta.
Alla mängderna är ungefärliga så att man kan ta mer av det man gillar och mindre av det som man inte är så förtjust i, så att kommer den här rätten passa alla.


Pappas pasta

ca 350g pasta gärna Fusilli eller Farfalle
ca 700 g kyckling filé
ca 350 g grillad paprika
ca 4 msk Crema de balsamico
150 g feta ost
rucola
basilika (färsk)
rostade mandel spån
fling salt
svart peppar

Skär kycklingen i små bitar, stek den tills den är klar och brun och fin. Blanda kycklingen med Crema de balsamico och strö över lite salt och svart peppar. Koka pastan enligt anvisning på paketet. Skär paprikan i strimlor och blanda med den färdiga avrunna pastan. Fördela pastan på tallrikar, lägg kycklingen ovan på. Toppa med rucola, basilika och strö smulad feta ost och rostat mandel på. Servera genast.

Inga kommentarer: