2009-03-22

Snabbpizza



Nu har jag varit förkyld lite av och till i tre veckor. Jag är så less på att må som en skunk, vissa dagar har jag mått fint men nu i slutet av den här veckan har det bara gått utför. Så nu har det hela urartat till en bihåleinflammation, jobbigt, jättejobbigt. Fast det positiva är att jag äntligen fått medicin som förhoppningsvis kommer ta hand om det hela så jag blir frisk nån gång.
Det tråkiga med att vara förkyld och sjuk är att man inte riktigt har någon lust till matlagning eller att äta heller. Men för ett tag sedan var jag sjukt sugen på pizza men mådde för dåligt för att gå ut och gå till pizzabutiken, så det fick bli snabbpizza hemma. Det är ingen gourmet pizza, men den är snabb att göra och god om man äter den direkt från ugnen, och man slipper gå ut.

Snabbpizza
Två mindre eller en långpanna.

Deg:
3 1/2 dl mjöl + lite extra för att baka ut
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50g smör
1 1/2 dl mjölk

Riven ost
Tomat sås
Basilika
Förslag på andra toppings: champinjoner, skinka, tomater, ananas, salami, paprika, räkor, lök eller vad du nu har i kylen..

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna till degen. Rör ner smör och mjölk i de torra ingredienserna och jobba i hop till en slät deg. Dela degen i två och kavla ut till två rundlar, eller till en stor rektangel som passar din långpanna. Bred ut tomaterna på bottnarna, krydda med lite basilika, bred ut de toppings som du har och avsluta med den rivna osten. Grädda ca 10 minuter, servera genast.

Inga kommentarer: