2009-03-25

Lax med ajvarsås



Ja är så less på att vara sjuk och eländig. Efter ett par dagar hemma känner jag mig som ett djur på zoo, ni vet dom som bara vankar av och an längs gallret. Det är så svårt att bara hitta på något slappt att göra i soffan. Det knepiga är att en vanlig slapp lördag har jag inga som helst problem med att hitta på slappa saker att fylla dagen med, men det funkar lixom inte när jag är hemma och vilar på "någon annans tid". Dessutom så är det extra trist att matlagning och ätandet blir lidande, för det är ju lixom ingen vits att göra något gott när man ändå inte känner smaken.
Ursprunget till det här receptet kommer från Buffé, och är lätt att göra, och väldigt tjusigt färgglatt. Första gången jag gjorde använde jag mild ajvar, men det blev lite mesigt, så jag har testat med stark ajvar och det blev mycket bättre, så det är ett tips om man gillar lite mer fart.

Lax med ajvarsås

500 g laxfilé
ca 200 g färska champinjoner
250 g körsbärs tomater
1 liten gul lök
1 vitlöks klyfta
3 dl ajvar relish
2 dl creme fraiche
ca 80 g färsk spenat

Hacka lök och skiva svampen. Fräs lök och svamp i lite olivolja. Skär laxen i ca 2 cm stora bitar, lägg ner i pannan och låt fisken brynas lite, den behöver inte bli genom stekt. Blanda ajvar och creme fraish och häll över fisk och svamp, rör om. Låt puttra några minuter så att laxen blir färdig. Blanda sist ner de halverade tomatera och spenat och låt de bli lite varma. Servera med ris eller bulgur.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror jag fick den milda