2011-08-21

Äppelplocknings dags.



I vår trädgård har vi flera små äppelträd, ett riktigt stort gammalt äppelträd och ett ganska stort plommonträd. Träden är nu fulla med frukt och i dag så plockade jag in lite äpplen och några plommon. Men tyvärr är jag inget proffs på fruktodling, så alla träden har fått någon slags skadekryp på sig. Å mycket av frukten är angripen. Men jag lyckades ändå hitta en del äpplen och några plommon som var okej. Plommonen är himmelskt goda, söta och saftiga, medan äpplena är ganska sura men ändå goda.

Plommonträdet hade tidigare i sommar massor med små löss på sig, men vi spolade trädet flera gånger med såpvatten och sedan med vatten och då trodde vi att det hjälpte för det blev färre löss. Men nu när frukten är mogen så har de flesta plommonen skador. Jättetråkigt men jag får hålla lite bättre koll nästa år så kanske jag kan göra något innan det är för sent. Äppelträden har jag aldrig sett någon ohyra på men ändå är frukten skadad. Så är det någon som har tips på vad jag borde göra till nästa år för att förhindra skadedjur, så mottages alla tips tacksamt.

Inga kommentarer: