2011-08-08

Krusbärssylt



Grattis Linus! I dag fyller min systerson fem år och blir en stor kille.
För mig är det sista lediga dagen för den här sommaren. I morrn är det tillbaka till verkligheten, huga. Det finns så många saker jag fortfarande har kvar på att göra listan, men det får väll bli helger till det framöver.
Så här dags, är krusbären helt mogna, söta och goda. Jag gillar mina krusbär lite surare så jag plockade in lite för några veckor sedan och kokade lite sylt på dem. Surt och gott. Vill du ha din sylt söt så ta gärna lite mer socker.

Krusbärssylt

550 g krusbär
1/2 dl vatten
1/2 dl socker

Rensa och skölj krusbären. Koka upp krusbär och vatten, låt koka i ca 10 minuter. Rör ner sockret och låt koka i ytterligare 5-10 minuter. Ta bort eventuellt skum med en sked. Häll upp på ordentligt rengjorda burkar och förslut dem väl. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: